15 september 2015

Nu är det Nya senare



Det rotar sig mer och mer i skallen.
Det där med hållbarhet i längden.
Både inom mode och inrednings industrin.
Landar mer och mer i en fast tro på mindre konsumtion och mer eftertanke.
Eftertanke på miljö och frågan om varför vi masskonsumerar prylar till
höger och vänster.
Jag vet att det kan kännas annorlunda när inredning och mode är två stora intressen i livet.
Att alla inte är som jag.
För mig är det inte bara saker och kläder rakt upp och ned.
Jag älskar tanken bakom genomtänkt design och historien bakom vintage prylar.
Är långt ifrån en trädkramande ängel själv och har genom åren shoppat hej vilt 
både det ena krafset efter det andra bara för att jag varit sugen.
Shoppingsugen.
När jag nu gör en övergång och återblick i mitt eget hem och garderob 
slås jag av vad som faktiskt finns kvar här.
Vad jag behållt för att det håller i längden.
Prylar och kläder med kvalité som jag inte tröttnar på.
Kraffset som jag köpt bara för handlandets skull har jag gjort mig av med 
eller lagt i kartongerna i förrådet.
Handlar det om att vi inte mår bra?
Att vi måste shoppa hysteriskt för att fylla ett tomrum.
Skit samma vad det är liksom.
En stunds lycka.
Igenkänning på den tyvärr.

Men det är en komplex situation.
Alla har vi olika förutsättningar och olika plånböcker.
Jag har både levt med både full och tom plånbok och vet verkligen hur det kan vara 
att vända på varenda krona.
Dock tror jag inte att problemet ligger där.
Min vackraste stol här hemma har jag köpt för en hundring på loppis.
Den har varit en direktörs stol i början av 1900-talet.
Med skön patina och en historia jag gärna skulle ta del av och fantiserar om i huvudet.
En tröja med kvalité istället för tio med bristande hållbarhet och passform.
Ofta i plastliknande material som varken är bra för kroppen eller miljön.

Jag ska se vart dessa nya funderings leder.
Försöka skärpa till mig och tänka till.
Såg på
MALIN PERSSONS BLOGG
att hon utmanar oss i att endast använda fyra plagg under en vecka.
Läs mer om saken på
FOUR FIT CHALLENGE
Jag hakar såklart på och utmanar både mig själv och er läsare.
Kan verka ytligt och trivialt med tanke på hur industrin och världen ser ut
men jag tror att det kan bli en uppvaknande tankeställare.
Om vår konsumtion och vårt sätt att förhålla oss till den.






Nu ska jag slå en signal till min vackra mamma.
Gratta henne på stora dagen och prata lite strunt.
Önskar er en fin dag och lycka till med alla utmaningar.
Vare sig de handlar om konsumtion, livet eller kärleken.

Kramen M.





Foto via PINTEREST








4 kommentarer:

  1. Ja inte så dumt att känna efter vad man verkligen behöver, men så tråkigt!!!!! Hur mycket har jag inte köpt bara för att shoppa????? Du har helt rätt men det är svårt!!!
    Ha en jättebra dag och vi ses senare.

    Kramen Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättesvårt och en stor utmaning även för mig såklart;) Kram!

      Radera
  2. Bra skrivet och något som vi alla borde tänka mer på! Tänker själv på det till viss del men är samtidigt dubbel. Försöker se och tänka långsiktigt på mina inköp men då ha-begäret gör sig påmint allt som oftast så blir det svårt och gärna lite för mkt av det goda...Brukar stilla mitt ibland dåliga samvete med att jag faktiskt har ett brinnande intresse men är osäker på om det håller i längden...Kram vännen

    SvaraRadera
  3. Bra eftertänksamhet på det. Måste på en gång klappa mig på axeln, har ju under hela sommaren använt endast en klänning... (i och för sig så hade jag tre av den.... men ändå :) Kram bästa! / Jennie

    SvaraRadera