24 januari 2016

Börja med Basen


I mitt jobb möter jag ofta kvinnor som upplever sin garderob rörig och utan sammanhållning.
Man köper ofta enstaka uddaplagg som man i stunden faller för, men som sedan känns svåra att få ihop med resten av garderoben.
Speciella plagg som man ofta tröttnar på.
Jag är ju som bekant ett stort fan av den så kallade basgarderoben.
Själv använder jag den oftast bara som den är.
Då och då kryddar jag den med en udda kavaj eller något galet smycke.
Jag tänker ofta långsiktigt och litar på vad jag känner mig bekväm i.
Det är oftast det som också får oss att känna oss fina.
Börja med att sortera bort och magasinera allt det där som du inte använt på tid och evigheter.
Ta fram det igen med jämna mellanrum och fynda i din egen garderob istället.
Saker du glömt att du har kan ofta få nytt liv efter en tid.
Bygg upp en grundgarderob med: 
Några par jeans och t-shirts.
Adda sedan vit skjorta, kavaj, finbralla, (skinnbralla) och ett par stickade tröjor.
That´s it.
Sedan fyller du på med den så kallade basen efterhand.
Utifrån dessa plagg kan du variera dig i all oändlighet.
Sätta till smycken, bälten och väskor för en personlig prägel.
När basgarderoben väl finns där kan du köpa till de där specialplaggen som då kommer att kännas extra fina istället för svåra och lätta att tröttna på.
Sedan har vi skorna.
Skor kan göra en hel outfit lika mycket som de kan förstöra en hel outfiit.
Satsa på en bas med:
Sneakers, svarta pumps, enkel ballerina och klassiska boots i jodphurs-modell.
Efter det är det bara att frossa fritt.
Gå överstyr om man tittar i mitt eget sko-stall.
För mig har skor och accessoarer blivit ett signum till min annars ganska okomplicerade garderob.
Lycka till:)













Emmanuelle Alt.
Franska V O U G E S chefredaktör.
Min stilguru och proffset på att alltid "basa" rätt.
Enkelt med detaljerna som nyckel till den enligt mig perfekta looken.
Googla henne och ni kommer att inspireras på vägen mot krångelfria morgnar i garderoben.
Jag lovar.
Nu fortsätter vi vår sega söndag här hemma.
Ingen stress över lugnet som råder i både kropp och själ.
Avslappnad är ordet och känslan.
Som jag saknat den.

Kramen M.


Foto via PINTEREST








4 kommentarer:

  1. Så bra och så lätt!!! Själv ska jag börja med att bokstavligen gräva mig in i min garderob för att ens kunna få en skymt av något av dessa urbra plagg! :) Ha en skön söndag bästa! Kram! / Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du bara i din garderob-to-die-for!:) Tack bästa och skön söndag till er med!♡

      Radera
  2. Kloka ord från en som kan det där med mode!

    Och skön söndag till er oxå!

    Kram Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lärt mig från den bästa:) Kram!!♡

      Radera