3 augusti 2017

Husets Härligaste Rum


Köket.
Husets hjärta alla gånger om.
Jag hänger jämt i mitt kök.
Ensam eller med vänner.
Ärtan pysslar där och stearinljusen eldas friskt året om.
I detta varma rum fyllt av liv, mat och umgänge.
När jag idag började arbetet med att styla om vår köksutställning 
på jobbet klurade jag på det där med vilket kök jag faktiskt 
skulle välja om jag fick chansen.
Själv har jag aldrig byggt ett kök från grunden och självklart 
är det drömmarnas drömprojekt.
Samtidigt förstår jag faktiskt inte hur jag skulle kunna välja.
I havet av alla fantastiska kök och idéer runt dessa som dyker upp i skallen.
Hur mycket skulle man gå på det som inspirerar just nu och 
hur mycket skulle man tänka långsiktigt?
Marigt värre och ändå hur kul som helst.
Just nu är jag galet förtjust bruna trätoner blandat med grå 
betong och en gnutta svart.
Skulle jag tycka lika om fem år?
Den friskt vågade bara kör utan att tänka så mycket.
Anser mig inte vara en fegis någonstans men skulle nog ändå
kompromissa något när det kommer till färgvalen.
Utseendet är lättare.
Har i många herrans år drömt om ett fristående kök på ben utan överskåp
med betongskiva som följer med en bit upp på väggen som stänkskydd.
Luckorna skulle bli vita.
Trist?
Näe, inte ett dugg.
Med en enkel och lugn bas kan man ändra med detaljer i tid och evighet.
För mig skulle nog det viktigaste vara att köket kändes 
lite tillfälligt ditställt sådär.
Som om att det gick att flytta på om man ville.
Jag har svårt för tunga kompakta kök och skulle nog följa min 
eviga förkärlek för inredning som lätt går att ändra.
Typ.
Någongång kanske.
I den den där gamla skolan jag ska renovera och bo i ni vet.
Som jag alltid återkommer till i drömmarnas värld.
Hur som helst så bjuder jag ikväll på lite bilder på kök 
som inspirerar mig just nu.
En blandad kompott från FRAMA, Marie Ohlson Nylander, 
Köpenhamns Möbelsnickeri, STRING och PINTEREST.











Vill du få mer inspiration i kökets tecken tycker 
jag att du ska komma till mig och mina kollegor 
för en härlig kväll med MIJA KINNING som föreläsare 
och ambassadör för BALLINGSLÖVS kök, som vi säljer hos 
oss på JAKOBSSONS MÖBLER den 31/8 kl 19.00
Biljetter går att boka via telefon 019-6762060 eller hos oss i butiken.


Nu en kopp the och ljuv musik i köket.
Med tända ljus såklart och en rätt skön känsla i kroppen.
Längt på fredag och träff med kollektivet i huset på gatan i stan där vi bor.
Mat, barn, vänskap och vin.
Krångligare behöver det faktiskt inte vara.
Fin kväll mina vänner.


Kramen M.




2 kommentarer:

  1. Mycket snyggt och kanske svårt att välja. kök ska man ju ha ett tag. Gäller att fundera!!!

    Kram Mamma

    SvaraRadera