26 december 2019

Häret, Nuet & Hemma i det andra hemma




Vi sitter på tåget hem.
Ärtan och jag.
På väg hem från det andra hemma.
Där i Hamar.
Vi har gjort julen tillsammans.
Han och jag.
Med våra barn.
Mysigheten i det och 
att familjekänsla inte 
behöver betyda blodsband.
Alls faktiskt.
Jag gluttar ned på min
hand gång på gång under
tågturen och ler med hela
munnen.
Åt klappen, klapparna, förväntansfulla barn,
grötspel, snö, tända ljus och kärlek.
Skönt kravlöst och att bara
få vara tillsammans.
Jag är alltid gråtmild 
när jag åker hem.
Fast jag vet att vi ses snart igen.
Att parera tacksamheten i vågskålen
där längtet och milen är stort
och många.
Magkänslan vinner alltid 
och tar tacksamhetens sida.
Att känna känslorna i kroppen 
är också att leva.
I häret och nuet ni vet.









Söthetsdöden.
Punkt.



Två hjärtan och
ett hus jag vill stjäla.



Julbordsdukning på G.
En fusion av norskt och svenskt.
Mammas skinka fick åka med hela vägen
i kylväska.
Prinskorv och julmust också.
Då är man hemma liksom.



Julmust och Julebrus.
Alla parter nöjda.





Fina människor och 
möten man inte kunde ana.
Tänk ändå vad man ännu inte vet.
Om det som ligger i framtidens
händer och känslan av att
våga åka med.
Den är fin den.

God fortsättning mina vänner.
Glöm inte att andas med hela 
lungorna och att pussas 
under misteln.
Barnsligt bra tradition ju.

Kramen M.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar