19 januari 2020

Nytt rum med gamla grejer



Projekt nytt rum 
al’a 2 i 1 fortsätter.
Det stora svarta tv-skåpet 
har flyttat hemifrån
och istället har jag
placerat sängen på den
plats där skåpet stod.
Nytt fast gammalt
är soffan som jag hittade
på Blocket.
Det är IKEAS KLIPPAN
i brunt skinn från 1992.
Familjen som gav den
(ja, det är sant)
till mig är halvdansk.
Hemmet jag möts av när vi 
hämtar soffan
känns också danskt.
Klassiskt skönt 
med modern 90-talskänsla
och design-ikoner överallt.
Fast helt opretentiöst och
bara en familj som har
ett genuint intresse 
för snygg formgivning 
och vackra ting.
Helt utanför Instagram 
och för uppvisning.
häftigt och inspirerande.
Tack Yvonne och Lars!
(....som till och med
skickade med ett vårdande
läder-kit från Ikea.
Aldrig använt och inte kommer
jag göra det heller.
Har förpackningen sparats 
i 18 år så får den sån förbli:))




Nu fattas bara mörkläggande 
gardiner till portalen 
och gardiner till fönster,  så är 
jag i stort
sett i hamn med 
mitt projekt.
Att återigen fixa 
ett vardagsrum här hemma.
Soffmys för mig och ärtan.
För mig och kärleken.
Han som ändå fick
mig att tänka om.
Tacksam och glad.




Tänkte lämna rummet sobert
och utan kontraster först.
Sedan kände jag i vanlig
ordning att något måste
reta ögat.
Att förstöra det perfekta lite.
Som tavlan som nästan 
skär sig mot soffan och 
den svarta lampan som
asymmetriskt får hänga där som en
svart utropstecken.







Min Tomas.
På nattduksbordet 
så att jag kan säga godnatt
varje kväll efter FaceTime.
Längtet och längtet.



Betongkub från
min kompis Jimmy 
på Conceptbetong 
med egentillverkad 
ljusstake.
Det räcker så.
Så skönt med utrensning
och endast godbitarna kvar.



Okej då.
Ingen fancy tv här inte.
Fast det funkar för mig.
Tillsvidare i alla fall.

Nu sova nån timme.
Försöka ladda för 
lååååååång arbetsvecka.
Hörde att solen ska fortsätta skina.
Tack och lov.


Fin kväll, kramen M.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar