23 maj 2020

ATT TORKA VÄXTER TILL DRÖMMIG VÄGGDECO




God kväll mina vänner.
Idag har jag tagit det lugnt.
Med mina mått mätt då.
En stillsam tur till skogen, men inte
för daglig löptur utan för insamling 
till dagens DIY projekt.
DIY är en förkortning på 
"Do It Yourself" 
för er som inte vet.
Något jag egentligen gör så gott som dagligen.
Perfekt när det kliar i fingrarna och nån av
1000 ideer måste få fysiskt utlopp.

Idag tittade jag på min sovrumsvägg 
när jag bäddade, och tänkte att det skulle vara
fint med något nytt.
Något som man lätt kan förändra utan att göra om helt
och hållet.
Då kom iden om en väggdekoration
gjord av säsongens blommor
efter att jag scrollat runt på 


och skapat ny anslagstavla 
med liknande tema igår kväll.

Blommorna får 
sedan får torka och hänga så länge 
jag har lust att se dem.
Eller tills jag hittar några andra växter 
som känns fina som display.




Övertydlig här då.
Steg för steg liksom.
Pinne till att hänga buketterna på.
Det ligger fullt av dem i skogen,
så bara att välja och vraka.



Jag ville ha min trären, och eftesom
den legat ett tag och regnet gjort sitt,
så kom stam och mossa lätt av.
Sedan skrapade jag det värsta med en sten
och skrubbade den ren i duschen med en borste och såpa.



De har kommit!
Smörblommorna som ger mig så galet mycket nostalgi!
Vi hyrde ett sommarhus på
VINÖN när jag var liten, och då brukade
vi plocka MASSOR som vi hängde i buketter
överallt för att torka och
sedan njuta av hela året.



Gräs och strån av olika de slag.
Jag är lite osäker på hur just dessa blir att torka,
men hey....livet är till för chansningar och blir det inte
bra så går det ju lätt att göra nya buketter.



Bukettbindning med enkelt
hampasnöre som du hittar på blomsterbutiker,
handelsträdgårdar eller hobbybutiker.
Jag knyter ganska 
hårt eftersom buketten krymper när den torkar,
och gör sedan en ögla så att buketterna lätt kan träs på grenen.



Samma ide på grenen.
En ögla på vardera sida, som
sedan lätt går att hänga på varsin spik.
Jag använder svart nubb.
Diskret och sticker inte ut så mycket.
Å det enda som går att 
spika med i betongväggar.
Haha.



Nu ska jag spåna vidare.
På alla mina idéer.
Mellan varven av ärta,
tvätt och lördagsmys hemma.
(Ja, vart annars)

Vi ses och fin kväll
mina vänner.

Kramen M.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar